onsdag den 1. maj 2019

30. april 2019 - Slottene


Chateaux Tourbillon
Jeg vågnede til en skyfri himmel. Jeg skulle op på de to slotte eller borge, som knejser over byen. "I Schweiz er de rige, for de er aldrig med i krige". Det er sgu ikke så sært. Det er jo totalt umuligt at indtage slottene her. Det er noget af en opgave at komme derop. Man går op ad Rue de Chateaux og kommer til en plads, hvor man kan vælge, hvilken bakke man vil besejre først. Jeg valgte den højeste først, Château de Tourbillon. Hvis der var kræfter til mere efter den, så ville jeg også op til nummer
to,- Valère Basilica. Det er faktisk en prøvelse og da solen skinnede, blev jeg ret varm. Selve slottet eller borgen var sådan set ikke noget særligt, men udsigten: Jeg tror aldrig, jeg får nok af hvide bjergtinder. Den næste top var Valère Basilica. Det er vist noget kirke. Den var ikke interessant, men der var en cafè, hvor jeg fik en salat og en øl. Det hjalp lidt.




Provins, - med smagearsenalet i baggrunden
Jeg ville til en vinsmagninger bagefter, så jeg fandt et sted, som turistbureauet havde anbefalet. Det åbner først om eftermiddagen, så jeg gik til Provins, som andre havde talt om. Det skulle vise sig at være lige tæt på, hvor jeg bor og det var også rigtig fint. De har også et arsenal af flasker, hvor man kan få en smagsprøve, hvis man stikker et kort ind i maskinen. Kortet skal være ladet med tilpas mange SFR, for at man kan få noget i glasset. En fin opfindelse, især når de glemmer at tage betaling. Jeg "kæmpede" mig igennem mange snagsprøver og jeg kan da sige, at de faktisk har godt styr på at lave vin. Jeg bestilte nogle flasker efter smagningen og damen måtte ringe til kontoret. Jeg forstår ikke meget fransk, men kunne da genkende ordet "journalist". Det giver åbenbart lidt respekt, at blive opfattet som jornalist. Jeg kom i hvert fald ikke til at betale for hele smagningen. jeg bestilte også nogle flasker, som de skulle sende hjem. Jeg kender nogle, som måske kommer til at smage dem på et tidspunkt.

Nu var det vist tid til at besøge Jeny og få lidt at spise. Hvad med lidt stegt gedeost? Det lyder altså bedre på fransk "Salade Chèvre Chaud". Igen formidabelt tilberedt. Jeg gider simpelthen ikke lede efter andre steder. Jeg sad udenfor med et glas hvidvin og skrev dagbog, da en ung fyr kom ind i restauranten. Det viste sig, at han skulle til engelskundervisning ved Jeny. Jeg satte mig ned ved deres bord og det gik op for mig at der var noget særligt ved ham. Har havde Asperger, så han trængte til en tålmodig lærer. Jeg bidrog lidt til konversationen. Han var interesseret i musik, så det kunne vi tale om. han var adobteret fra Haiti og havde familie i New Orleans. Han ville gerne kunne snakke med dem. Jeg foreslog, at han lyttede til TV og Podcasts. Måske har jeg bidraget lidt. Jeny var i hvert fald glad for mit bidrag.

Jeg nød en af hendes pizzaer som aftensmad. Jeg spurgte om hun havde lidt "stærkt" til kaffen og hun foreslog en rom fra Venezuella, hvor hun kommer fra. Hun er stolt af den og da jeg betalte, fik jeg en ekstra. Nå, - jeg er jo også ved at være en god kunde.
Vinmarkerne i Sion med bjergene i baggrunden.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar