søndag den 5. maj 2019

4. maj 2019 - En slapper i Annunziata

Osteria Veglio
Man går til købmanden og køber, æg, mælk, pålæg og brød, ikke mindst. Så koger man æggene til de er hårdkogte. Nu har man morgenmad i Annunciate. Jeg gad altså ikke køre mere MC i dag, så jeg lå på sengen og læste avis og sociale medier. Jeg rejste mig på et tidspunkt og mente, at nu måtte jeg altså se lidt på omegnen, så jeg gik en tur i vinmarkerne. Dert blev vel omkring 5 km, men her går det ikke ligeud, - aldrig. Frokosten lignede lidt morgenmaden, men damen i butikken overfor har altså en fantastisk skinke, så den blev der råædt af.

Jeg har mit eget lille sted udenfor lige under værelsesvinduet, men det vender mod vest, så solen var endnu ikke kommet derom. Jeg fik lov at sidder i gården og nyde solen og en øl. Jeg fik en snak med Nina, som tilbød en smagning af deres vine. Den hoppede jeg på, så vi blev enige om sidst på eftermiddagen. Jeg hyggede mig indtil Nina hentede mig. Det er rigtig gode vine de laver og jeg har efterhånden smagt mig igennem mange forskellige fra området. Jeg vil lige fremhæve en Barbera Classico, som de ikke har lavet mange flasker af og så en Nebbiolo Langhe, 2014. Deres Baroloer er selvfølgelig fantastiske, men det er vel mere forventeligt og så er prisen altså også stor. 50€ for den dyreste. De producerer ikke mange flasker, - ca. 25.000 om året, som for det meste bliver solgt i Danmark De har kun 5 hektar spredt omkring på egnen. De har meget svært ved at udvide produktionen ved at opkøbe jord. For det første kommer det sjældent til salg og så er prisen oppe på 5.000.000 € pr.hektar. Markerne bliver købt op af udenlandske investorer, som ikke rigtig kan få forrentet deres penge andetsteds.

Ged med asparges
Nå, - tiden går hurtig i godt selskab, men alt får en ende. Jeg skulle også lige gøre klar til at spise hos naboen Osteria Veglio, som ligger lige ved siden af. De åbnet kl. 19:30 og jeg var der præsist og jeg var også den første. Jeg valgte en "Surprice Menu" med vine til hver ret. Det blev en oplevelse. Hun spurgte først, om jeg havde allergi eller om jeg var kræsen. Hun formulerede det lidt anderledes, men jeg forsikrede, at de bare kunne komme med, hvad de kunne finde på.
Her er menuen:
  1. Vandbaggelsel med gedeost
  2. Kalvetatar
  3. Kylling på gåselever og noget grønt
  4. Pastaskiver med spinat og pamasan
  5. Ged med asparges
  6. Friske jorbær med is.
Hold da kæft, det smagte godt alt sammen, men de sparede ikke på vinene, så jeg var glad for, at jeg ikke havde langt hjem. Jeg kan ikke helt huske, hvordan jeg kom i seng.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar